AKO NAKOPNÚŤ MOZOG K LEPŠIEMU VÝKONU?

Výživová poradkyňa Cecílie Jílková má odpoveď

Pohyb x strava

Každý sme na tom pohybovo inak. Niekto šport miluje, niekto je naopak kaviarenský povaľač a aktívnemu štýlu života sa radšej vyhýba. „Ja som bola vždy lenivé dieťa. Navyše som bola hrubé dieťa, ktoré pri pohybe vyzeralo ako idiot, takže som šport neznášala. To mi zostalo doteraz,“ priznáva Jílková. V takom prípade je však nutné telo detoxikovať práve správnou stravou. Keď je niekto v posilňovni každý deň, masívne sa detoxikuje pohybom a nemusí si ani zďaleka toľko strážiť svoj jedálniček. Je potrebné sa zamyslieť a zistiť, ako na tom sme my sami. Koľko energie venujeme pohybu a športu? Je to dosť na to, aby sme sa nemuseli strážiť pri jedle? A prečo by sme tomu vlastne mali venovať pozornosť?

Detox organizmu má totiž vplyv nielen na náš fyzický stav, ale aj na ten psychický. Náš profesijný výkon môže byť mnohonásobne lepší, keď sa budeme správne detoxikovať. „Nikdy som nebola podnikavý človek, ale od čias, čo jem takto, mám niekoľko nových projektov a zvládam oveľa viac úloh pri svojej práci,“ hovorí Jílková z vlastnej skúsenosti.

Alebo ľahko uchopiteľný koncept a pomôcka, ktorú treba vylepiť na chladničku. Návod na to, ako preniesť zdravé stravovanie do praxe. Zhruba z polovice by na tanieri mala byť zastúpená zelenina alebo ovocie. Štvrtinu potom tvorí sacharidová príloha ako zdroj energie, ale pozor na pšenicu! Vhodnejšie sú napríklad raž, pohánka, pšeno… A v poslednej zvyšnej štvrtine sú to zdravé bielkoviny a zdravé tuky, ktorými však nemyslíme iba rastlinné, ale aj tie živočíšne, avšak iba z voľného chovu. Nemusíte sa však báť. Zdravé potraviny neznamenajú aj drahé potraviny. Napríklad vajíčka od babičky vyjdú určite lacnejšie ako biovajíčka, a pritom sú možno ešte aj kvalitnejšie.

Živiny pre mozog

A konečne sa dostávame k tomu, ako stravou nakopnúť svoj pracovný výkon. Aké živiny sú dobré pre náš mozog a organizmus? V prvom rade sú to vitamíny C a B, ktoré si nie sme schopní ukladať v tele do zásoby a je potrebné ich užívať každý deň! Nakopnú náš organizmus a postavia nás na nohy. Ďalej sú to vitamíny rozpustné v tukoch – E a A. Tie majú tú výhodu, že sa ukladajú v tuku do zásoby, a preto ich nemusíme konzumovať každý deň. Cez zimu by sme mali dopĺňať vitamín D, ktorý podporuje našu psychickú kondíciu a v podstate má vplyv na všetky bunky v našom tele.

Okrem vitamínov by sme nemali zabúdať tiež na tuky. Najmä omega-3 kyseliny, ktoré nájdeme nielen v rybách. Najväčším rekordmanom, čo sa týka obsahu omega-3 mastných kyselín, je ľanové semienko, ktoré vás vo výsledku ani nevyjde draho. Myslím, že dôležitosť horčíka, vápnika a železa asi nemusím rozvádzať. Ich dostatok sa väčšinou udržuje pomerne ľahko

z bežnej stravy, avšak pokiaľ ich máme nedostatok, nie je problém ich doplniť suplementmi na prírodnej báze. Poslednou dôležitou zložkou, ktorá by v našom jedálničku nemala chýbať, je jód. „Veľa Stredoeurópanov má nedostatok jódu, ktorý sa často prejavuje problémami so štítnou žľazou. Tá keď nefunguje správne, spomaľuje sa nám myslenie,“ doplňuje Jílková.

Je mi jasné, že z takého veľkého množstva informácií máte zmätok v hlave a z vášho nákupného zoznamu na zajtra sa stal už takmer trojstranový dokument. Preto týmto odsekom už dnešnú stravovaciu poradňu ukončím. Pokiaľ vás rady Cecílie Jílkovej zaujali, môžete si vypočuť podcast, ktorý sme s touto výživovou poradkyňou natočili, alebo si môžete objednať jednu z jej kuchárok.

Cecílie Jílková

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x